Monday 28 September 2009

Nizar: Nak Jumpa Menteri? YB Umno/BNTunggu PRK

Bila sahaja ada pilihanraya kecil,maka rakyat jelata berpeluang untuk bertemu pak menteri atau mak menteri atau bini-bini menteri.

Maka beraneka macamlah program yang disusun oleh mereka-mereka yang berkepentingan, kononnya untuk memberi peluang kepada rakyat supaya dapat bertemu muka dan beramah mesra dengan pimpinan.

Maka peruntukan-peruntukan dan jabatan-jabatan akan dikerah untuk mengadakan program dikawasan-kawasan yang terlibat dengan pilihanraya,bagi mengambarkan bahawa kerajaan amat prihatin dengan kesusahan rakyat.

Sebut sahaja menteri mana semuanya akan hadir untuk bertemu rakyat dan rakyat pula akan diberikan bermacam sumbangan,bantuan atau apa sahaja yang kononnya akan mengembirakan rakyat.

Menteri turun ke kawasan-kawasan yang bakal diadakan pilihanraya atas nama jabatan, dengan mengunakan peruntukan jabatan dan harta kerajaan.Helikopter akan berlegar-legar turun naik untuk menghantar orang-orang kenamaan ini.

Apakah hanya sewaktu pilihanraya sahaja rakyat akan ditemui?, apakah semasa pilihanraya sahaja barulah rakyat akan berpeluang bertemu muka dengan orang-orang kenamaan ini?

Tahun ini kita telah menyaksikan cukup banyak pilihanraya kecil bermula dari Permatang Pauh, membawak ke Kuala Terengganu,kemudian ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau serta Batang Ai,terus ke Penanti dan kemudian ke Manek Urai kembali ke permatang Pasir dan terkini Bagan Pinang.

Boleh dikatakan kesemua pilihanraya kecil itu telah memberikan peluang kepada rakyat untuk bertemu muka dengan orang-orang kenamaan bermusim ini.Bermacam-macam janji projek yang telah ditaburkan untuk mengelabui mata pengundi.

Ada yang ditawarkan untuk dijadikan anak angkat,ada juga yang dijanjikan sebagai anak emas,tetapi apa yang pasti bila sahaja selesai pilihanraya,rakyat akan ditinggalkan tanpa dipedulikan lagi dan lebih parah sekiranya mereka ini kalah didalam pilihanraya tersebut,kawasan itu akan terus menjadi anak tiri yang tidak akan lagi dipedulikan.

Mana-mana yang ada rumah sewa dan telah menyewakannya kepada petugas-petugas kebulur,akan menjerit memekik kerana sewa rumah tidak dibayar sebagaimana yang dijanjikan.

Boleh dikatakan setiap kali lepas pilihanraya,maka akan adalah tuan-tuan rumah yang membuat tuntutan supaya hutang sewarumah yang dijanjikan dipenuhi oleh broker-broker yang mengmbil kesempatan untuk menyediakan prasarana kepada petugas-petugas mereka.

Inilah yang sering berlaku kerana ianya telah dididik dan diasuh untuk bersikap seperti itu.

Semua peruntukan tidak sahaja mengunakan peruntukan daripada parti,tetapi juga disapu dari peruntukan kerajaan yang mana parti tidak langsung berhak untuk mengunakannya. Segala kemudahan jabatan akan digunakan oleh mereka-mereka ini tanpa rasa bersalah kerana mereka menganggap bahawa kerajaan adalah milik mereka.

Masa akan menentukan bahawa kerajaan yang zalim dan mengabaikan rakyatnya akan dijatuhkan oleh kebangkitan rakyat.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP