Tuesday 22 September 2009

Ong Tee Kiat akan Tamatkan Zaman Politiknya jika Dr Chua Kembali No 2

Presiden MCA. Ong Tee Keat kata, kalau Chua Soi Lek dikembalikan ke jawatan nombor 2, maka dia akan letak jawatan. Satu ancaman kepada perwakilan MCA. Ong sudah merancang agar Chua Loi lek disinggirkan, malah sejak Chua menang jawatan Timbalan Presiden lagi , Ong dah rancang pulaukan Chua, hina dia dengan kata-kata sinis, cuba rendahkan martabat dia sebagai pemimpin MCA yang diakui secara sah.

Kenyataan Ong sedemikian bolehlah ditelah sebagai kemuncak keegoannya, ego seorang pemimpin kelana yang akhirnya menaiki tampuk kepimpinan parti kedua terbesar dalam BN.

Ong sukar sisihkan tabiatnya yang sentiasa anggap dirinya terhebat, boleh melakukan apa saja secara solo dan yang paling merosakkan ialah dia meletakkan dirinya sebagai seorang yang bertaraf “ulama” penuh kesucian. Pendek kata, dialah yang paling bermoral dengan politik retoriknya.

20 hari lagi Ong akan tahu langit tinggi mana, dia akan rasai betapa menghina orang lain atas kesilapan silam orang lain akhirnya bagai meludah ke langit.

Apakah hebatnya moral seseorang jika tidak sanggup memaafkan, sebaliknya menjadikan kesilapan Chua sebagai senjata menjahanamkan karier Chua dengan tujuan meningkatkan populariti diri dan cubaan menggambarkan ketinggian moral sendiri.

Perpecahan yang berlaku kali ini adalah yang parah dan memalukan kerana baru memimpin MCA setahun jagung sudah ditimpa malapetaka undi tidak percaya.

Sikap Ong yang hanya dengar kata-kata dari puak ampu yang disumbat dalam Majlis Presiden menjadi antara punca kenapa rakyat, penyokong, dan ahli MCA sendiri naik muak dengan sikap kepimpinannya yang lebih berteraskan kepentingan diri dan berasaskan semangat etnik Hainan untuk Hainan.

Ong tahu kiamat politiknya kian hampir, dia dengan segala upaya cuba mengubah keadaan atau sekurang-kurangnya mengubah perhatian dengan mempengaruhi CC buat keputusan menolak hukuman pecat kepada gantung 4 tahun.

Soalnya, kenapa CC tolak keputusan yang dibuat oleh Majlis Presiden sebelum ini, kenapa sekarang baru buat keputusan itu selepas Chua berjaya mendesak EGM? Sama ada keputusan CC atau MP, dua-dua sukar diterima umum terutamanya ahli dan perwakilan MCA sendiri kerana Chua dipilih secara sah.

Jika Ong benar-benar berprinsip, Chua patut dihukum sebelum itu agar dia tidak layak masuk tanding. Kenapa tidak sekat sejak awal? Bukan Ong tidak mahu sekat, dia cuma terlalu yakin bahawa Chua akan tewas parah dalam pemilihan tersebut, dan dia sudah bersiap sedia memalukan Chua selepas itu, namun segala niat jahatnya tidak menjadi, yang terjadi sebaliknya.

Dia sendiri berdepan krisis keyakinan dan krisis keruntuhan moral kerana memandang hina seseorang yang cuba “dikembalikan ke landasan yang betul” , secara tak langsung Ong, MP dan CC hanya satu kepala satu pemikiran iaitu menghina masyarakat Cina yang mahu lihat MCA kuat, menghina keputusan ahli dan perwakilan yang mahu melihat gandingan Ong dan Chua mengembalikan keyakinan orang Cina terhadap MCA dan BN.

Apa jadi sekarang? Ong adalah punca segala keruntuhan yang bakal meranapkan karier politik dirinya dan MCA, maka BNlah akan terima tempiasnya.

Selain itu Ong Tee Kiat merupakan liabilti BN kerana is PFKZ dan tuduhan Datuk Tiong bahawa Presdien MCA yang bakal tersinggir itu menerima habuan 10 juta ringgit.

Ong samada disingkir atau meletakan jawatan merupakan liabiti kerana perbuatannya sendiri.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP