Thursday 29 October 2009

Nizar News: Orang Najib-Musa Aman LENYAP Di Usukan Kota Belud

Bukan kecil tanda tanya pada seluruh masyarakat Usukan..Bukan main juga persoalan yang bersarang di kepala masyarakat Kota Belud..APA sudah jadi dengan Wakil Rakyat Usukan? Di mana sudah YB Japlin? Kenapa tidak kelihatan dalam majlis pemimpin bersama rakyat di kawasan Usukan..? Apakah faktor yang menyebabkan wakil rakyat ini 'membisu seribu bahasa'..malahan jarang kenampakan di daerah ini? Apakah masyarakat di usukan terus-terusan dibiarakan tanpa pembelaan dan perhatian dari wakil rakyatnya?


Sebagai seorang pemimpin dan wakil rakyat yang dilantik dan dimahkotakan sebagai pemimpin, YB Datuk Japlin seharusnya bersikap lebih gentelmen dan berkesungguhan dalam membela nasib dan pembangunan masyarakat di Usukan.. semua orang tahu bahawa, YB Japlin menghadapi beberapa masalah peribadi ,namun tidak harus dijadikan alasan untuk tidak mempedulikan lagi hasrat dan kehendak masyarakat Usukan. Soal peribadi soal lain, tetapi tanggungjawab adalah 'hak' yang diberikan oleh rakyat. Tambahan lagi YB Japlin belum pun diputuskan oleh mahkamah bahawa beliau bersalah, jadi adalah lebih baik jika Wakil Rakyat ini tidak sangat mempedulikan hal-hal yang berkaitan dengan isu SPRM ini.

Wakil rakyat Tempasuk lebih berjaya dan mendekati masyarakat akar Umbi, apakah YB Japlin juga tidak berkesempatan berbuat demikian.? Sedangkan dalam beberapa majlis rasmi YB Usukan dan YB Tempasuk ini kelihatan bersama..seakan-akan mereka mempunyai pertalian 'persahabatan' yang akrab. Masa kan YB Japlin tidak boleh berbincang secara hati ke hati dengan YB Tempasuk ini..Pilihanraya ke -13 masih jauh lagi..Dalam politik penuh dengan misteri yang tak terungkap..segala-galanya mungkin dan kemungkinan itu yang seharusnya difikirkan oleh YB Japlin.

Dengar-dengar khabar juga, YB Japlin sudah tidak mempedulikan hal dan perihal UMNO Bahagian KB. Termasuk juga YB Tempasuk ,Datuk Musbah Jamli. Kerana mungkin tidak wujud kesaksamaan kepimpinan di peringkat bahagian ,maka hal ini berlaku. Sepatutnya perlu hadir ketulusan memikirkan perihal rakyat yang seharusnya dibela dan diutamakan. Mungkin dengan mengambil semangat bahawa UMNO seluruhnya perlu berubah dan berusaha mendekati masyarakat dengan mengutamakan kepentingan parti dan rakyat, maka ketidaksepakatan para pemimpin di KB ini boleh dilangsaikan seadanya.

Sebagai anak watan KB juga pendukung kepada para pemimpin sedia ada, saya berpendirian bahawa para pemimpin harus duduk bersama membincangkan halatuju pembangunan masyarakat di KB. Ambil iktibar kepada apa yang berlaku dalam MCA, bila dua harimau akhirnya duduk semeja dan bertolak ansur. Tea Kiat dan Chua memendamkan perasaan tidak puas hati sebaliknya memikirkan keutuhan parti mereka. Kaum Cina bertindak memikirkan kepentingan kaum mereka di semenanjung. Apakah iktibar ini tidak relevan difikirkan pada peringkat UMNO KB..?

Tidak ada siapa yang dapat mengubah paradigma pemimpin kita di Kb ini kecuali mereka yang mengambil inisiatif memikirkannya. Berkorbanlah atas kepentingan generasi akan datang. Kalau bukan sekarang bila lagi..? Dan buat YB Japlin..'mendiamkan' diri tidak akan menyelesaikan segala kemelut yang berlaku..dedahkan kembali kepimpinan, libatkan diri dalam gerakan kemasyarakatan di Usukan, setidak-tidaknya, USUKAN akan mengingati YB Japlin, pada ketika mereka perlu mengingati anda. Dan ingatlah bahawa seseungguhnya "Bulat air kerana pembentung bulat manusia kerana muafakat".

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP