Thursday 5 November 2009

Nizar: JAIS Jadi Bahan Lawak Kerana Isu Tauliah: Jias Terus Dibidas

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dibidas kerana menahan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin atas kesalahan mengajar tanpa tauliah.

Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baru) berkata JAIS tidak seharusnya bertindak sedemikian terhadap seorang pendakwah yang dikenali ramai terutamanya Mohd Asri mempunyai rancangan khas di stesen televisyen Astro serta blog yang dilayari oleh jutaan masyarakat Islam di negara ini.

"Bagaimana dengan rancangan agama Dr Mohd Asri di Astro yang mempunyai rating penonton mencecah tiga juta. Adakah JAIS akan menyerbu Astro untuk menahannya dan bagaimana pula dengan blog beliau yang dilayari lebih sejuta orang," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 di Dewan Rakyat di sini Rabu.

Beliau berkata pada zaman dahulu, sistem tauliah digunakan oleh penjajah untuk menghalang ulamak dan pendakwah menyebarkan ajaran agama bagi menyekat kebangkitan umat Islam.

Sementara itu, Taib Azamudden Md Taib (Pas-Baling) berkata sekiranya sistem tauliah ini diteruskan, setiap pendakwah di negara ini perlu mempunyai 14 tauliah untuk membolehkan mereka berceramah atau mengajar di setiap negeri di seluruh negara.

"Mana mungkin setiap negeri, kena ada satu tauliah. Kalau 14 negeri di Malaysia, seorang ustaz kena ada 14 buah tauliah.

"Undang-undang ini mungkin kita kena lihat balik. Mungkin kesesuaian itu ada satu ketika dulu, tapi sekarang kita dah merentasi batas itu di mana kita berada di dunia tanpa sempadan. Cara ini tidak praktik lagi," kata Zulkifli.

Beliau berkata sistem tauliah itu sebenarnya digunakan untuk menghalang atau menyekat mana-mana pihak daripada mengambil kesempatan menyebarkan atau menyeleweng ajaran atau fahaman Islam yang boleh memesongkan masyarakat daripada landasan sebenar.

"Tauliah itu bukan untuk menyekat apatah lagi orang itu yang kita dah kenal latar belakangnya dan kita tahu tempat pengajiannya," katanya.

Persidangan Dewan Rakyat disambung Khamis.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP