Friday 20 November 2009

Nizar: Jika Mahkamah Rayuan Tolak Rayuan SPRM Isu Keputusan Hakim Mohd Arif: Kuasa Mutlak SPRM Tercabar

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam memutuskan bahawa SPRM tidak dibenarkan menyoal siasat saksi semalaman, dan hanya boleh dilakukan semasa waktu pejabat dari 8.30 pagi hingga 5 petang.

Mahkamah juga mendapati SPRM telah bertindak secara tidak sah apabila ia menahan anggota exco Kajang, Encik Tan Boon Wah, semalaman di pejabatnya di Bangunan Plaza Masalam, Shah Alam, Selangor.

Keputusan Hakim Mohd Arif ini ini satu keputusan untuk kali pertama sejarah SPRM (dulu BPR) bahawa siasatan mereka selama ini tidak berasaskan undang-undang dan perlembagaan negara. Hakim Mohd Ariff Mohd Yusof, dalam keputusannya, berkata Seksyen 30(3)(a) Akta SPRM 2009 tidak memberi kuasa kepada SPRM untuk menjalankan siasatan ke atas saksi 'siang dan malam'. 'Frasa 'dari hari ke hari' dalam seksyen itu tidak bermakna 24 jam tetapi waktu pejabat biasa,' kata hakim itu dalam keputusannya.

'Oleh itu, saya bersetuju bahawa pemohon dalam kes ini telah ditahan secara tidak sah oleh SPRM,' kata Hakim Mohd Ariff. SPRM telah 'melanggar matlamat perundangan' dan hak asasi seperti termaktub dalam di bawah Artikel 5 Perlembagaan Persekutuan.


Tan Boon Wah, 39 tahun, menyaman ketua SPRM, Datuk Seri Ahmad Said Hamdan, penolong superintendennya, Encik Mohammad Hassan Zulkifli, dan SPRM kerana menahannya dan menyoal siasat secara salah.

Mahkamah mengarahkan SPRM membayar ganti rugi kepada Tan.
Pendaftar mahkamah diarah menetapkan jumlahnya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP