Sunday 8 November 2009

Nizar News: Sedutan Hasil Seminar Pas: Kata Pembentang Jemputan: Ahli Pas Masih Primitif

"Seminar politik sebegini diadakan buat kali pertama dalam sejalah politik negara. Masalah sepatutnya diselesaikan dengan intelektual, bukan dengan perbalahan.

"Kenapa datang dengan soalan yang tersedia dari rumah, kemudian marah kepada pembentang. (Sikap) ini primitif. Yang hendak dibincangkan, (soal) kecerdikan politik.

"Kita kena tahu di kurun apa kita berada. (Zaman) ini bukan abad ke-13,” katanya, kali ini disambut tepukan gemuruh, tidak seperti kebiasaan penyokong PAS yang gemar bertakbir.

Malah, setiap komen yang mengkritik kepemimpinan PAS dan kerajaan perpaduan sering disulam tepukan peserta, berbeza dengan reaksi terhadap pandangan yang mempertahankannya.

Sementara itu sewaktu menggulung hujahnya, Dr Abdul Aziz berkata beliau tidak mempunyai bukti atau "ubat" untuk memantapkan PAS.

"Soal label pro-Umno, masuk Umno (yang dikaitkan dengan isu kerajaan perpaduan), ada atau tidak, tuan kena cari sendiri. Kalau tahu Umno cukup jijik pada PAS, yang pergi dekat, buat apa?" katanya.

Beliau juga mengulangi kenyataannya sebelum ini bahawa perlu ada "korban" dengan menggugurkan beberapa pemimpin kanan dalam PAS - jika mampu, termasuk Abdul Hadi - bagi menyelesaikan konflik dalaman parti Islam itu.

"Saya pun bukan menuduh, (isu) ini bukan (kes) jenayah. Saya tidak hina, saya cuma menyebut prestasi seorang presiden (parti).

"Saya tidak kritik peribadinya (Abdul Hadi) sebagai seorang ulama. Siapa saya hendak persoalkan? Saya tidak ada niat langsung," jelasnya.

Secara sinis beliau berkata, bermula Isnin ini beliau tidak akan menulis lagi tentang parti itu sebaliknya akan memfokuskan kepada konflik dalaman MCA pula.

"Saya sudah tulis sudah banyak kali. Ada tiga artikel saya yang keluar daripada kebiasaan saya (menulis soal perlembagaan). Lepas ini, saya tidak buat perkara ini.

"Saya tidak akan sentuh lagi PAS. Saya buat (analisis) MCA pula," katanya.

Selain Abu Bakar, pemimpin yang tidak selesa dengan pandangan ahli akademik itu termasuklah Setiausaha Pemuda PAS Kamaruzaman Mohamad.

Manakala ahli jawatankuasa Muslimat PAS Aiman Athirah condong kepada analisis Dr Abdul Aziz.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP