Sunday 15 November 2009

Nizar News: Transkrip Bai'ah Pas: Lapaz Talak Tiga Memang Ada

Bercanggah dengan dakwaan pucuk pimpinan PAS, ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad bukan satu-satunya pemimpin parti itu yang melafazkan "bai'ah" talak tiga.

Bai'ah adalah sumpah taat setia bahawa akan jatuh talak tiga terhadap isteri masing-masing jika calon-calon PAS yang menang mengkhianati parti - bagi mengelakkan risiko mereka lompat parti.Blog Tulang Besi menyiarkan rakaman audio yang didakwa percakapan pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hasan Ali yang mengesahkan bahawa semua calon PAS mesti membuat sumpah "bai'ah" sebelum bertanding.

"Bila kita hendak bertanding dalam pilihanraya, ada borang perlu ditandatangani, dan anda perlu berbuat demikian di depan seorang pemimpin di situ, memberitahu pemimpin itu apa yang kita tulis dan tandatangani.

"Kalau misalnya kita "melompat" selepas menang, maka dengan sendirinya isteri anda tercerai dengan 'talak tiga'," kata lelaki yang suaranya mirip Dr Hasan Ali itu.

"Itulah sebabnya mengapa di Kelantan, dalam masa dua tahun enam bulan begitu, satu majoriti tu dapat bertahan...Mengapa? saya fikir ianya kerana ada sumpah tersebut," tambahnya.

"Tetapi saya telah cakap, kalau misalnya orang PAS.. (Dr) Halimah (Ali, ADUN Selat Kelang) nak keluar... (Dr) Halimah saya tak tahu dia nak ceraikan suaminya atau tidak," kata lelaki itu disambut ketawa mereka yang berada di situ.

"Jadi saya rasa, jika anda berharap orang PAS lompat parti-parti lain, ianya hampir mustahil, Kecuali dia gila," katanya di akhir rakaman itu.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP