Friday 22 January 2010

Anwar Tuduh Utusan Main Isu Kalimah Allah

Defacto Leader Pakatan Anwar Ibrahim menuduh suratkhbar Utusan sebagai biang kepada maraknya isu Kalimah Allah.

Anwar memang bijak memutar fakta, dia lupa sendiri bahawa semasa pilihanraya Lubok Antu Sarawak, Anwar lah yang bermula dengan isu Kalimah Allah sambil berhujah bahawa kaliamah itu tidak terhad kepada penganut agama islam.

Anwar juga pura-pura tidak tahu bahawa semua peguambela Herald-The Catholic Weekly adalah ahli PKR dan para peguam ini yang membuat inisiatif agar supaya Tan Sri Murphy Pakiam memanjangkan penggunaan kalimah Allah ini menerusi peneribitan edisi bahasa melayu majalah mingguan kristian tersebut.

Para peguam ini juga lah memberi dorongan kepada Pakiam agar memohon kepada kementerian dalam negeri (KDN) di mana pada masa itu menterinya adalah mantan PM Tun Abdullah Badawi.

Tun Abdullah (masih Datuk Seri masa itu) memberi kebenaran kepada majalah mingguan kristian tersebut menggunakan kalimah Allah dalam peneribitan bahasa melayunya. Namun kesilpan besar Abdullah Badawi masa itu adalah membuat larangan kepada penterjemahan injil kepada bahasa iban. Ekoran keputusan ini, maka Anwar mendapat ruang menghentam kerajaan Abdullah dan seterusnya mempermainkan isu ini hingga ke hari ini.

Atas kelecekan Anwar, maka pada masa ini dia memesongkan umum dengan mengatakan bahawa akhbar utusan lah punca maraknya isu kalimah Allah.

Pada 31/12/2009 lalu majalah Herald-The Catholic Weekly berjaya mendapat kebenaran menggunakan kalimah Allah daripada Hakim Datuk Lau Bee Lan, namun keputusan tersebut belum boleh digunapakai atas sebab,KDN membuat rayuan penangguhan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP