Friday 29 January 2010

BagiKu Kawan Seperjuangan Tak Penting!! Yang Penting Aku Dapat Jawatan

Demikian lah pengakuan pemimpin itu. Dalam ilmu politik ada dua faktor. Samada Anda Diluar atau Didalam. Kawan perkara kedua.Demikianlah ayat pemimpin itu setelah lepas masyuarat dengan kawan-kawannya.

Sudah tentu bila aku pilih jawatan, kawan seperjuangan itu akan terkilan. Tapi perlu ingat dalam politik, kawan hilang pasti berganti. Kawan dalam politik tidak sama kawan minum kopi. Kawan dalam politik boleh bertukar ganti.

Aku pilih jawatan daripada kawan lama. Melalui jawatan itu aku bina kawan baru yang lebih kukuh. Demikian lah tambahan kata-kata pemimpin itu.

Aku ini pakar politik. Aku belajar politik dari kecil lagi. Aku masuk universiti juga belajar politik. Selama hidup aku bergelumang dengan politik. Atas sebab itu aku masak dan matang dalam permainan poltik.

Politik bagi aku adalah santapan rohani dan permainan aku. Atas dasar itu lah kawan-kawan aku dan lawan aku susah membaca sepak terajang aku. Ayat-ayat pemimpin tersebut berbuih di mulutnya.

Bagi aku, siapa nak cantas politik aku, aku cantas lebih awal. Aku mencatas ada seni. Ibarat membunuh. Kesan darah, kesan lebam dan kesan fizikal tidak akan kenampakan. Tetapi yang pasti lawan atau kawan itu mati dan tidak akan hidup lagi.

3 comments:

Ramli Mohd Yunus 31 January 2010 at 22:27  

Wahai dayang,

Hamba teringin sangat hendak tahu akan siapa pemimpin yang dimaksudkan walau hamba amat sedar pemimpin jenis itu cukup ramai disekeliling kita dewasa ini!

Bukan apa hanya sekadar hendak menambah jumlah senarai manusia jenis itu yang semakin ramai, yang ada dalam simpanan!

dayangwulan 1 February 2010 at 15:59  

salam. sebelumnya dayang mohon maaf kepada sdr ramli, komen sdr dalam bahasa inggeris terbuang dengan tidak sengaja. sekali lagi dayang mohon maaf. Kalau boleh ulangi komen itu, dan dayang publishkan.

Sang pemimpin berada disekiling kita. kerana itu kita perlu berhati-hati memilih pemimpin.
salam.

Ramli Mohd Yunus 1 February 2010 at 19:11  

Dayang,

Komen dalam BI ada di posting dibawah tajuk pegawai khas PM hina kaum Bajau!

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP