Thursday 28 January 2010

Pegawai Khas Najib Hina Kaum Bajau????


Entah betul atau tidak melalui jalinan sosial Facebook pegawai khas Najib tersebut ada menyebut perkataan "bodoh" pada "Wall" seorang rakan FB dan kebetulan bersuku bajau. Atas sebab itu bloger yang mempunyai samaran sembiraiku dalam blog http://sembiraiku.blogspot.com/2010/01/blogger-kelapa-mawar-dan-blogger-sang.htmlh membuat kesimpulan bahawa pembantu khas tersebut yang juga seorang bloger dengan samaran sang kelambai membuat penghinaan terhadap suku kaum bajau.

Menurut ceritanya sang kelambai ini sangat berkawan dengan kawan yang dikatakan bodoh tersebut. Sebagai orang ketiga kita tidak tahu menahu punca apa kah menyebabkan sang kelambai ikut sedap mulut sehingga sanggup mengeluarkan kata itu?

Kemungkinan juga berpunca daripada nota dalam FB rakan tersebut yang mengatakan kurang lebih begini: rupanya ciri-ciri orang yang diperakui oleh kepimpinan umno adalah orang-orang yang suka mencerca umno, keluar masuk umno, itu lah yang terpilih menjadi "pegawai Khas" kepada PM. Bukan alang kepalang pula tingginya tu. M-54. Seorang kawan telah berkhidmat 18 tahun tetapi masih dalam kategori M-41, apa kurangnya pada kawan tu, lepasan universiti IPTA juga.

Bagi dayang, kejadian sepertinya ini tidak perlu lah membabitkan suku bajau secara keseluruhan, kerana tidak ramai seperti sang kelambai menghina kaum bajau.Namun sangat dikesali seorang insan yang telah matang dalam politik dan berkedudukan khas di pemerintahan Najib sanggup mengeluarkan kata-kata nista.

Dayang berharap, PM Najib kena berbuat sesuatu sebelum perkara ini menjadi kronik dan membangkitkan sentimen di kalangan kaum bajau yang merupakan kaum majoriti Sabah.

Dayang berpendapat PM Najib tersilap pilih pegawai-pegawainya, kerana rakyat biasa seperti Dayang membayangkan bahawa kepimpinan negara berserta pegawai-pegawai menjadi contoh dan tauladan.

Buat lah sesuatu PMKu, termasuk melepaskan jawatan pegawai Khas yang dimaksudkan.

1 comments:

Ramli Mohd Yunus 31 January 2010 at 22:32  

Salam dayang,

Something is very wrong somewhere but somehow the defination of quality and leadership may have to be reviewed!

Malaysian politic..aha..

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP