Wednesday 10 March 2010

Cuaca Kering: Air Perigipun Kering

Cuaca panas begini, bukan sahaja demam selesema menyerang, namun air perigi juga kering kontang. Penduduk kampung yang bergantung harap kepada perigi kini mengalami sumber air yang sangat terhad , baik untuk tujuan minum,mandi dan membersih pakaian.

Sayang selama hampir 50 tahun merdeka, keperluan asas bagi penduduk kampung pun tidak menjadi perhatian kerajaan.

Sekiranyalah kawasan Kota Belud ini dimenangi oleh pihak pembangkang, seperti kawasan bandar, sudah tentu, keperluan asas ini akan menjadi perhatian kerajaan, demi mendapatkan undi rakyat dan seterusnya menang pilihanraya.

Sayang kerana penduduk Kota Belud masih memilih kerajaan, yakni kerajaan Barisan Nasional, sebab itu lah keadaan begini berterusan hingga ke hari ini.

Berasaskan kajian, memang rakyat yang kurang maju adalah fixed deposit barisan nasional, atas sebab apa, rakyat tiada pilihan lain, selain mengharap bantuan kerajaan. Bantuan subsidi baja, subsidi membaja, subsidi bermacam-macam masih diharapkan oleh rakyat, yang rata-rata hidup di bawah garis kemiskinan.

Sekiranya bidang perekonomian telah diwujudkan di kawasan ini, katakan lah 10-15 tahun lalu, sudah tentunya rakyat di kawasan ini tidak bergantung harap sangat kepada huluran kerajaan.

Bayangkan keperluan asas pun, seperti air, belum juga tersedia. Keperluan air adalah perkara fundemintal kepada asas kehidupan. Sebagai rakyat, adalah hak mereka mendapat keperluan ini sepertimana yang telah dinikmati oleh rakyat negara ini di kawasan-kawasan lain.

Para yang berhormat silih berganti sejak merdeka, janji demi janji telah di buat, penjelasan demi penjelasan telah di buat, namun bukan itu kemahuan rakyat, kemahuan rakyat, adalah ketersediaan keperluan asas ini kepada mereka.

Sampai bila kah keperluan asas ini boleh dinikamti rakyat Kota Belud? Kita tunggu perancangan Datuk Rahman Dahlan, Datuk Musbah Jamli, Datuk Japlin Akin dan Datuk Salleh Said Keruak yang sekarang ini berjawatan bertaraf menteri di jabatan Ketua Menteri Sabah.

PRU-13 tidak lama lagi, dayang tidak tahu lagi lah apa alasan yang akan diberikan oleh calon-calon BN itu nanti. Kita tunggu saja lah.. mana lah tahu keperluan asas ini akan datang juga suatu hari nanti, ya mungkin 40 tahun!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP