Thursday 25 March 2010

Di Kelantan Beribu Tanah Terbiar Konon Kerana UMNO

Tindakan Umno akibatkan beribu ekar kawasan padi terbiar di Kelantan apabila subsidi baja dan lain-lain yang sepatutnya diberikan kepada petani disekat.

Haji Muhammad Husain (PAS - Pasir Puteh) yang mendedahkan perkara itu di parlimen semalam berkata fenomena ini akibat tindakan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani menubuhkan majlis pembangunan pertanian peringkat parlimen yang dipengerusikan oleh Ketua Umno Bahagian.

"Di kawasan saya Pasir Puteh ramai petani telah dinafikan hak subsidi baja padi apabila pihak pemimpin Umno bawahan enggan menandatangani borang yang disediakan oleh pihak mereka sebagai syarat mendapat batuan baja," kata beliau ketika mengambil bahagian dalam ucapan menjunjung kasih titah Yang Dipertuan Agong di dewan rakyat semalam.

Beliau turut mededahkan surat arahan yang dikeluarkan ketua Umno bahagian yang mengarahkan supaya subsidi berkenaan diberikan hanya kepada mereka yang mendapat sokongan pihak mereka sahaja.

Tindakan ini menurut beliau adalah membawa kepada perpecahan masyarakat dan mengganggu hala tuju negara yang sepatutnya merangsang pengeluaran hasil pertanian bagi menggantikan import bahan makanan yang kritikal sekarang

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP