Thursday 11 March 2010

Sejak 8 Mac 2008: Dah 500 Juta Masuk Tempasuk

Genap 2 tahun selepasPRU-12, sudah 500 juta ringgit masuk kawasan Tempasuk.

Wang sebanyak ini adalah untuk pelaksanaan projek-projek pembasmian kemiskinan kawasan ini.

Projek-projek yang sedang berjalan termasuk projek jelapang padi, agropolitan, penaiktarafan bekalan air bersih, sekolah-sekolah serta jalan raya Timbang-Sarang Dudar.

Melalui peruntukan 500 juta ini belum termasuk pembaikpulihan sekolah-sekolah rakyat seperti sekolah agama atau surau-surau atau jalan-jalan kecil perkampungan yang merupakan projek kerajaan negeri di bawah jabatan-jabatan tertentu kerajaan negeri.

Peruntukan 500 juta adalah peruntukan daripada kerajaan persekutuan dibawah program pembasmian kemiskinan yang telah menjadi dasar kerajaan semasa pemerintahan Tun Abdullah Badawi.

Projek pembasmian kemiskinan ini akan diharaf menjadi flatform rakyat menambah pendapatan dan diharapkan mereka kan terkeluar daripada senerai kemiskinan.

Apabila rakyat mempunyai asas ekonomi yang kukuh, maka proses selanjutnya adalah mementingkan penambahan ilmu melalui pendidikan. Tanpa asas ekonomi yang kukuh, adalah mustahil mengwujudkan taraf pendidikan kepada rakyat, kerana asas utama kepada pendidikan itu adalah sumber makanan yang bergizi dan bermutu.

Bagaimana melahirkan seseorang itu berotak geliga, jika sumber makanan seperti sarapan pagi, hanya berasaskan makanan roji atau pun langsung tiada. Apabila rakyat berpendapatan, sekurang-kurangnya mereka dapat menikmati makanan bergizi dan lengkap, lengkap kabohidrat, lengkap protein, lengkap vitamin dan semacamnya. Melalui pemakanan yang lengkap sahaja lah, boleh melahirkan otak geliga atau pintar.

Mengangan-angan memartabatkan pendidikan tanpa membina asas ekonomi hanya omong kosong, sama lah sejak merdeka. Cuba tanya kepada mereka yang mendapat ilmu yang tinggi, sekolah yang tinggi; pasti mereka-merekaitu telah terdedah kepada pemakanan yang baik sejak kecil lagi.

Untuk itu usaha pemantapan asas ekonomi yang menjadi dasar kerajaan sekarang untuk daerah Tempasuk khasnya dan daerah Kota Belud amnya harus diberi sokongan yang tidak berbelah bahagi.

Rakyat kota Belud bersyukur mempunyai wakil-wakil rakyat yang didikasi dan berjuang hanya untuk rakyat. Tabiik untuk Musbah Jamli, Rahman Dahalan, Japlin Akin dan Herbert Timbun Lagadan. Teruskan usaha Datuk-datuk agar Datuk-Datuk menjadi ISA SAMAD bagi Bagan Pinang, Negeri Sembilan.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP