Monday 1 March 2010

Kematian Syafiah: Apa Perlu Simpati Pada Ibunya??

Dikhabarkan bahawa ibu kepada Syafiah Humairah Sahari, 3, Siti Norhanim Aziz, 25 masih merupakan isteri orang. Namun kerana suaminya dipenjarakan maka Siti Norhanim terpaksa mencari teman hidup sebagai pengganti kepada suaminya itu. Walaupun ikatan mereka tidak rasmi yakni tanpa nikah,akan tetapi mereka duduk sebumbung dan berlagak seperti suami isteri. Ekoran terbongkarnya muslihat mereka itu, maka para jirannya merasa tertipu dan marah. laporan penuh disini

Akibat terbongkarnya status pasangan itu yang mencurigakan, kemungkinan Jais mendakwa pasangan itu disini kerena bersekedudukan tanpa ikatan yang sah.

Diberitakan bahawa pada khamis lalu anak berumur 3 tahun itu mati akibat didera oleh teman bersekedudukan Siti Norhanim Aziz di padang bola di Ulu Yam, Selangor. Akibat pembunuhan tersebut teman bersekedudukan Situ itu kini ditahan reman selama 14 hari untuk membantu siasatan.

Bagi Dayang, disini lah letaknya kesetian dan kejururan serta keimanan. Oleh kerana kesetiaan, kejujuran serta keimanan telah hilang pada Siti, maka statusnya pun dilupakan. Siti tahu benar, bahawa dianya adalah isteri orang. Namun kerana sifat ketidak jujurannya, maka nafsulah yang dipilihnya. Akibat nasfu dan serakahnya lah anaknya yang berumur 3 tahun mati. Sekiranya ibu kepada syafiah ini diberi keiamanan dan kesabaran, sudah tentu malapetaka mencederakan anaknya di tepi padang bola di Ulu Yam, Selangor itu tidak berlaku.

Namun dayang merasa terkilan, sifat wanita seumpama ini telah menjadi perhatian Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Selain itu, TV3 dalam berita utamanya semalam menyiarkan temuramah dengan ibu kepada allahyaramah Syafiah.

Memang benar, siapa yang menginginkan anaknya mati,namun kematian kerana kesilapan sendiri tidak seharusnya diberi perahtian. Siti Norhanim adalah seorang islam. Orang islam hanya halal bersatu jika sudah diijabkabulkan secara sah.

Oleh kerana perbuatan ibunya yang melanggar larangan Allah, maka azab telah menimpanya didunia ini. Kanak-kanak yang tidak berdosa menjadi mangsa kerana ketelanjuran ibunya yang berkiblatkan nafsu.

Kunjungan Datuk Shahrizat Abdul Jalil seolah-olah menterin itu bersetuju dengan tindakan wanita seumpama ini. Benarlah, Siti itu adalah wanita yang terpaksa menyara hidupnya kerana di tinggalkan suami yang di penjarakan. Kenapa kah setelah semuanya terbongkar kerana terdapatnya kematian, maka baru lah ibu kandung mangsa di popularkan, malah mejadi tajuk utama kepada berita aliran perdana, seperti utusan Malaysia, di mana pautan tulisan ini bersandar.

Masih ramai wanita di luar sana yang masih memerlukan pembelaan menteri wanita ini. Dayang mengharapkan, bela lah mereka sebelum perkara sumbang seumpama ini berlaku dan paling menyakitkan adanya kematian. Fikir-fikirkan lah

1 comments:

Frodo Baggins 1 March 2010 at 18:33  

tiada simpati buat beliau ...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP